torsdag 12. juli 2018

Dag 1 Skien til 13then 12.07.2018

Glomstad Gjestehus

Da var dagen kommet for tur nordover igjen. Denne gang tok jeg med min beste venn Svein. Veivalget er mitt, fordi jeg har vært nordover tidligere. Vi hadde booket oss inn på Glomstad Gjestehus nær Tretten i Gudbrandsdalen. 

Ganske velkjent vei over Siljan, stoppet så vidt i Vikersund, så Hønefoss. Lygnaseter, Gjøvik, Lillehammer. Like etter tok vi av mot vest, og fikk Fåberg Kirke. Ny kirke for meg, og jeg var happy. Videre til Follebu Kirke. En eldgammel steinkirke fra 1100-tallet. Kom i snakk med en mann som viste seg å være kirketjener, og hadde nøkkel, og vi fikk komme inn !!!  Utrolig flaks !!.

Dette er Fåberg Kirke

Videre til Segalstad Bru, kjent for trefninger i 1940. Vi stoppet for litt matinnkjøp. Østre Gausdal Kirke dukket opp. Også her var en kirketjener hyggelig og slapp oss innenfor. Like gammel kirke, men større. Påbygd i ca 1500. 

Dette er Follebu Kirke

Dette er Østre Gauldal Kirke

Altervinen sto klar !!

Vi fikk tips om Skei Fjellkirke, og takket være Svein, kjørte vi til Skeikampen, og fant kirka. Utrolig stort hytteområde, med hyttetomter til salgs fra 2.8 mill. Vi spiste rundstykker ute ved et lite tjern, mens vi tenkte oss om. Tordenen rullet stadig nærmere , og regnet kom. På vei ned mot Tretten måtte vi stoppe litt for det styrtregnte. 

Nede i Tretten kjørte vi inn i sentrum. Svein skulle ta et bilde av en lastebil, DA SMALT DET.... at det slo ned nær oss, var vi sikre på. Og jeg som ikke liker tordenvær i det hele tatt. Heldigvis lå overnattingsstedet vårt like rundt hjørnet. Vi booket inn og måtte vente til regnet hadde gitt seg for å få inn bagasjen. Middagen smakte . Ettermiddagssola skinte inn på rommet da vi kom opp igjen. Hyggelig gammelt rom, med litt skeive golv. Sjarmerende. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar