torsdag 23. august 2018

Dag 3 Kristiansund til Eidsdal


Spiste tidlig frokost, ikke egg og bacon på dette hotellet, nei. Det var overskyet, men ble sol resten av dagen. Vi fant veien ut av byen, gjennom to rundkjøringer, og så rett ned  i undersjøisk tunnell på over 5 km. Liker det ikke, men må bare...… Vi fant Bremsnes kirke, der det sies at Harald Hårfagre lot lokkene falle som et tegn på at Norge var samlet til ett rike !!! Mye mer historie, please google..
 

Kvernes Stavkirke var egentlig turens hovedmål for meg. Den fant vi her på Averøya. En stavkirke fra 1300-tallet, så den er ganske ung. Vi kom ikke inn, for dørene ble lukket den 19 august. Typisk !!


Noen skjønne Lamaer beitet langs veien.


Et sted var det mange utskjærte figurer, og jeg falt for denne... Hadde jeg enda hatt rekkverk !!


Jeg hadde gledet meg til mye vind over Atlanterhavsveien, men neida. Det var nesten vindstille. Vi tok kaffe og vaffel i sola utenfor en fancy kafe der. Og kjørte videre mot Bud. Noen sideveier ble forsøkt uten de helt store hellene. 


Vi kom til Bud, der vi spiste stedets unike fiskesuppe. Ble tilbudt diverse 'baller', men telemarkinger som vi er, sto vi over. Videre til Elnesvågen og til Røbekk, der det straks var undersjøisk tunnell 2740 m. Ferje Sølsnes til Åfarnes, og inn til Åndalsnes. 


Vi stoppet ved Sølsnes kirke, en fin rød kirke i dragestil. Det var utedo der, og noen Kirkestaller. De ble bygd i tilknytning til kirken ca 1907. I 1950-årene gikk de gradvis ut av bruk, da bilen overtok transporten. Fortidsminneforeningen restaurerte stallene i 1996, men...….


Trollstigen er jo ganske kjent. Vi kjørte oppover alle disse svingene, og stoppet på toppen. Jeg ville gjerne ut på denne utsikten som er bygget for turistene. Videre til Valldal og Linge, der vi ferjet over til Eidsdal.


Nå var det tid for overnatting. Vi fant ledig hytte på Stenvåg Camping. Stor grei hytte til 900 kr !!!! En dag med mange inntrykk i flott høstvær. Med 9 nye kirker i samlingen, var jeg faktisk fornøyd.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar