torsdag 2. juni 2016

Dag 16 - 2016 ...og veien blir til mens jeg kjører...


Planer om veivalg dagen etter, kan noen ganger bli helt annerledes... Disse moderne veikrakkene i betong er ikke like gode å sitte på som de gamle i treverk, mener nå jeg, da...


Feigumfossen som jeg kjørte forbi i går, lå der ganske fristende, men kan jo ikke få med alt. Den lå på veien ut til Urnes Stavkirke...


Fikk med meg Gaupne gamle kirke, før jeg tok veien mot Nigardsbreen, en brearm av Jostedalsbreen. Hadde lest i veiboka at det var en Jostedal Kirke langt innover i dalen.


En liten søt kirke, med mye historie. Engang stavkirke før Svartedauen...


Breheimsenteret lå ved veis ende, et flott bygg kanskje med 'bresprekk'. Det sto fiskesuppe på menyen, og jeg kunne ikke la være... Den var bare helt nyyydelig. Anbefales. Noen Oslokarer satt ved et annet bord, og de anbefalte meg å kjøre bomveien inn nesten til breen.


Jeg gjorde det, men det fristet ikke å gå helt inn ...Synes det er litt skummelt,
og det var mye folk der, så jeg i kikkerten.


Vannet i elva som jeg kjørte langs innover Jostedalen var bregrønt. Flott.


Kjørte tilbake til Gaupne, videre ned til Sogndal, og ut til fergeleien Mannheller til Fodnes. Turens siste og dyreste denne gang. Helt fullt med biler, og i stresset da jeg kjørte mot Lærdal i kø i 70 km, ble jeg litt skiltblind, og plutselig var jeg i verdens lengste veitunnell (så sier veiboka)22 509 m, , og kom til Aurland !!! Jeg skulle jo slett ikke dit !!. Fant Lunde Camping som hadde hytte ensuite til meg, og jeg roet meg ned.  Været har vært lett overskyet, og opp mot 26 grader... Hakket for varmt for meg.

2 kommentarer:

  1. Retter deg opp litt, du tok ferja fra Mannheller til Fodnes. Flotte bilder atter engang 😊

    SvarSlett
  2. Retter deg opp litt, du tok ferja fra Mannheller til Fodnes. Flotte bilder atter engang 😊

    SvarSlett