torsdag 23. juni 2016

Nye veier...nye kirkebygg...juni 2016


Tilfeldigheter ville at jeg skulle ut på tur igjen....Jeg hadde oppdaget at jeg ikke hadde flere enn 12 kirker i SørTrøndelag. Det er grunn nok til å komme seg bak rattet. Å kjøre strekningen Skien - Hønefoss- Jevnaker er nesten kjedelig. Kirkene langs denne veien har jeg jo fra før. Været var strålende, men ble litt mer skyet, heldigvis.
Valgte å kjøre av ved Lyngnaseter, rv 180 mot Hurdal. Har nok kjørt denne veien en gang tidligere, men nå var det Hurdal kirke som var trekkplaster. Og ikke minst å kjøre østsida av Mjøsa. Der er jeg ikke sikker på om jeg har kjørt før. Veien over var fin, skog overalt, og sauer i veien . Lite vann, for jeg hadde tenkt å finne meg et 'fjellvann' , men dengang ei. (bildet er fra Lyngnaseter)


Passerte et par hester, der pannehåret (har sikkert et annet navn), var flettet i rastafletter og farget/bleket.


En vei over fra Hurdal til Mjøsa, kanskje den gamle Minnesundveien, ble anbefalt av to unge jenter. Fikk denne flotte utsikten over Hurdalssjøen. Ellers var det fin vei, om enn noe smal ned mot Stensby ved sydenden av Mjøsa. Veien langs vår største innsjø var delvis bra, og mye vegarbeid, også her. Synlige tegn på at veier i Norge blir utbedret.Det er vel det mest positive jeg kan si om det


Ikke sååå lett å se, men Skibladner passerte mens jeg sto ved Feiring Kirke.

Videre forbi Gjøvik, og tenkte jeg skulle ligge på Olerud Hotell utenfor Hamar, men der hadde de ikke ledig rom. Brummundal må vel ha en kirke, så jeg kjørte tilbake dit. Fant kirka , som minnet lite om kirkebygg. Prøvde å finne en vei over til Østerdalen, men neida, Kom istedet over på gamle E6 i feil retning, ned til Hamar igjen , før jeg kom meg på riktig E6 , og opp til Lillehammer. Så veiskilt til Sjusjøen, sjekket kartet, og fant at jeg kunne følge rv 240 over fjellet. DET var feil... Sjusjøen Hotell og andre overnattingssteder var stengte, og riksveien bare opphørte og jeg møtte bom som ikke var betalingsbom. Måtte snu, tilbake til Lillehammer, og videre på E&.

  Det dukket opp skilt til Quality Hotell Hafjell i Øyer. Og gjett om jeg var glad for at de hadde ledig rom til meg !!! 55 mil og 14 timer var i meste laget. Lykken er at jeg fant mange kirker jeg ikke hadde fra før...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar