fredag 19. mai 2017

Dag 2 - 2017 Dovre til Smøla

 Dagen åpnet med knallblå himmel og sol, noen få skyer, men pytt. Jeg hadde gledet meg til å fotografere Lannem Siljes føll , hun bor nesten rett over veien der jeg overnattet. Jeg tok mot til meg og svingte inn på gården. Gårdeieren Ola så jeg ikke, men spurte en stallgutt, og det var greit. Lannem Stina ble foreviget.
Jeg satte kursen mot Dovrefjell. Ikke mer snø enn det jeg har sett tidligere. Lite trafikk over fjellet. Ned Drivadalen mot Oppdal, der jeg tok veien mot vest. Sunndalen er kjent vei. Jeg stoppet litt i Sunndalsøra, siden jeg ble sulten, og det var en kirke der, som jeg av en eller annen grunn ikke hadde. 
Denne Volvo PV skapte minner, siden vi hadde slik bil på campingtur i 'gamle dager'.
Kjørte videre nesten inn til Kristiansund, og tok veien mot ferga Seivika til Tømmervåg. Og så over øya Aure til neste fergeleie Sandvika til Edøy. Mitt første delmål var nådd. Jeg kunne sette foten på Smøla. Det var høytid og vemod. Et ønske var oppfylt. Utrolig deilig. Edøy gamle kirke lå rett ved fergeleiet, og jeg sto i løvetannenga med tårer i øynene og skuet inn mot fastlandet.
Hopen Brygge Hotell var booket på forhånd, og jeg fant greit fram dit. Hotellet lå ytterst på bryggekanten. Snakk om havutsikt !!!!! Utrolig, og kan anbefales.
 Veidholmen lå i enden av veien på disse øyene. Kule bruer med møteplass på toppen !!!! Litt rygging kunne påregnes, men jeg hadde flaks..
Jeg parkerte, og tok en spasertur i fiskeværet, eller hva det kalles. Husa lå tett som hagl, ganske dødt på denne tid av året, men en butikk var åpen. Noen få fastboende finnes, men de fleste er feriehus..Det var tid for middag. -det blåste ganske kraftig, og jeg kom meg tilbake til hotellet. Middagen var nydelig, og solnedgangen likedan. Til info kostet fergene 110,- pr stk, og jeg har kjørt c 30 mil.

1 kommentar:

  1. Skjønne deg, emosjonell også på dine gamle dager, hihi. Bilen husker jeg også og at du var høygravid, det har vi film av. Vakre bilder fra Smøla. Tøft med bruer med møteplasser. Kose deg videre. Klem

    SvarSlett