tirsdag 23. mai 2017

Dag 6 - Grong til Saltstraumen

Dagene og etappene varierer, ja. Idag ble det 56 mil, men jeg må komme meg opp om morgenen. Avreise 09.40 hører jo ingensteds hjemme. Skyet og 7 grader da jeg startet. Kirkene finnes hele tida, og idag fikk jeg en koselig liten pilegrimskirke, Gløshaug kirke. Jeg liker de litt annerledes kirkebyggene.





Bjørhusdal Kirke var også litt spesiell. Jeg hadde lest om Villmarksveien , fra Majavatn til Korgen. Skiltet dukket opp, og jeg vrengte bilen til høyre. Veldig flott veidekke, litt smal, men når ikke det kommer nesten noen biler, er det jo greit. Fjellet nærmet seg, og jo mer snø, jo mer blå himmel.



Storheten ved å oppleve en slik natur i et så praktfullt vær, kan vanskelig beskrives. Jeg er ydmykt takknemlig for en slik opplevelse, og kunne nyte hver kilometer. Denne veien går via Hattfjelldal, og langs Røssvatn , som er Norges nest største innsjø.








Det er i Nordland det er fint vær !!!! Jeg nærmet meg Mo i Rana, men måtte en liten tur utom Hemnesberget, siden jeg har en venninne som er derfra. Så hadde jeg tenkt å ligge i Mo i Rana, men intet hotell nær hovedveien, og jeg er ei pingle når det gjelder byer, så jeg valgte å ta Saltfjellet. Mest fordi det var knallvær. og jeg hadde en hytte som ventet på meg ved Saltstraumen. da gjorde det liksom ikke såmyeom jeg kom sent frem. Tok snarveien om Misvær, som var lenger enn lang.. Det var godt å komme ut av bilen etter 56 mil, og entre ei hytte i fred og ro.

Ca 30 år siden jeg sist kjørte over Saltfjellet. Nå var det mer snø og større turistsenter, som heldigvis var stengt.
Kun pluss 2 grader og mye snø. Glad jeg valgte en slik dag å kjøre over dette fjellet.

2 kommentarer:

  1. Fint med vinterferie 😁 jeg lengter oppover. Flotte bilder og godt at du har sol.

    SvarSlett