mandag 9. juni 2014

En lang dag

Ny dag, nye muligheter. Ikke så aller verst vær, og jeg måtte ned på ferjeleiet i Stranda for å ta turens første ferje, Stranda til Liabygd. Det gikk greit, selvfølgelig, jeg ble ikke våt. Det var 4 biler til ombord, og kostet 67,- , altså ingen urovekkende pris. Rv 650 til Stordal, videre til Sjøholt, og Ålesund var i overkommelig avstand. Greit å bli ferdig med byen, men et par timer var kanskje i minste laget... må nok tilbake.. en gang...
Ganske disig, så det er ikke fordi jeg ikke har stilt inn objektivet riktig. Dette er inn over/bak Stranda, altså tilbakelagt fjellheim.
Stoppet i Stordal, men grøss og gru.... det skulle være forbudt å bygge slike moderne bygg vegg-i-vegg med stilige gamle bygninger...
Ikke vet jeg hva denne kirken het, men en vakker steinkirke var det, som lå litt i utkanten av Ålesund Sentrum.
Imponerende store apetrær var å se flere steder i denne byen, noe som vitner om mildt klima.
Her staver de Øvregate med w.
Byfjellet i Ålesund, Aksla, med sine 418 trappetrinn, synes i bakgrunnen. Det holdt med halvparten.
Er det en fiskekone som står og renser fisk midt i hjertet av byen, tro ?
Bare et bevis på tilstedeværelsen. Det lå et cruiseskip inntil kai, og halve byen snakket dansk. De skulle videre til Nordkapp...heldiggriser..
Ikke var det åpent, og jeg kjørte jo.. men en annen gang.....
Tavlen viser litt av området jeg ferdes i..
En litt annen type fjell her over Ørskog, veldig flott parti, flott vei og lite trafikk..
Grytten Kirke, endelig en annerledes kirke, i det minste en annen farge.
I Åndalsnes lå et digert cruiseskip, dette er sikkert dagligdags, og folk strømmet opp gjennom byen...
Klart at et slikt skip er merkbart i fjorden.
Slike bilder fester seg til netthinna, vanskelig å begrense seg når man bare nyter og får bekreftet hvor vakkert landet vårt egentlig er... Dette er opp fra Tjelle, og jeg nærmere meg dagens mål...
...som var Batnfjordsøra. En vakrere utsikt kan man  vel nesten ikke ønske seg. Da ble dagens etappe ca 35 mil, litt sliten idag, temperaturen har jo ligget på rundt 20 grader, det skal man selvfølgelig ikke klage på... Det som er fordelen ved å kjøre før St Hans, er vel at det er lite trafikk på veiene. Så tidspunktet kan absolutt anbefales, i tillegg til landsdelen.














2 kommentarer:

  1. Flotte bilder igjen, men stopper du nok ;)

    SvarSlett
  2. Litt av en tur du er på Bjørg! sjukt heldig med været da, ikke alle forunt når en ferdes rundt i Norge :-)

    PS! kjør pent

    SvarSlett