tirsdag 24. juni 2014

Mot øst

Sikkildalsseter er kjent for sitt hesteslipp ved St.Hans- tider, og selvfølgelig for Prinsehytta.. Jeg var mer interessert i at Jo Gjende hadde ferdes i disse traktene, og  fornemmet hans ånd her. Dessverre var det iskaldt å være ute, så jeg koste meg inne, og brukte dagen til en hviledag. Det var bare en hestemann og jeg som var gjester, han var fra Trøndelag og pleide å være her en gang i året.
Dette hadde vel engang vært en kjempe i veikanten, nå måtte den bøye seg i støvet for tidens tann.
Stoppet i Skåbu , og fikk komme inn i denne vakre kirken , som hadde treutskjært både altertavle og talestol.. Absolutt et besøk verdt.
Landskapet endret seg nå.. Det var vide vidder, fjellene kom nå mer på avstand, og var ikke snøkledde og spisse.
En skigard til pryd og nytte.
Prøver her å formidle hvor bratt det var i denne dalen ned fra Skåbu mot Vinstra. Elva går dypt nede i dalen, og veien går sånn midtveis i dalsuda.
Vi har en fantastisk flora i Norge. Ganske enkle smørblomster kan være nesten som et maleri.
Hvorfor er disse kuplene på uthustakene hvite ????
Vide vidder opp mot Dovre.
Jeg bare måtte stoppe og kjøpe rømmegrøt her, og den kan anbefales.. nydelig... og så ble det jammen rømmevaffel til dessert.
Eysteinkyrka på vei ned fra Hjerkinn.
Veldig rare sandvoller nedover dalen mot Alvdal.
Stoppet på et nye Aukrustsenteret i Alvdal. Flott og det meste kostet penger.
På vei til Rorøs så jeg denne rare brua.
Noen hus langs elva.
Trange gater på Røros.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar