fredag 3. juni 2016

Dag 17 - 2016 Stavkirkedagen


Dagen serverte igjen knallblå himmel og altfor mange varme grader.... men heller det da, enn regn... Kjørte gjennom Aurland og til Flåm. Sist jeg var her var det skybrudd, og vi tok Flåmsbanen i tåke og regn, så ikke en dritt... Ungene var små og noe måtte vi finne på... Nå lot jeg tog være tog, og kjørte heller inn til Flåm Kirke, som var skadet av tidligere flom, og de jobbet veldig med den.


Så var det dagens første stavkirke, Undredal, et lite stykke fra Flåm. På veien gikk en flokk geiter, og jeg fikk helt vondt da jeg så juret til en av dem... det så helt forferdelig ut... Jeg har ikke synderlig greie på geiter, men kanskje det kunne være jurbetennelse , eller noe... så ut som en diger ballong.


Denne stavkirken så jo ut som en helt vanlig kirke utenpå, og inn kom jeg ikke. Jeg måtte videre...


Aurlandsfjellet er vel den siste av De Nasjonale Turistveiene jeg kjører, jeg har kjørt alle de andre .  Den var nettopp åpnet for sesongen. Oppstigningen fra Aurland vil jeg helst glemme... Utrolig bratt utsikt, og kjempesmal vei, jeg angret nesten, Vegvesenet har jo laget et kunstnerisk utsiktspunkt, og jeg gikk ut på kanten sammen med noen andre turister, og kunne se ned på Aurland laaaangt ned i det fjerne...

Det var merkbart at veien nettopp var åpnet...


Et bjørnehi var det også laget en moderne sementsti til, og bjørnen lå inne i hulen og sov !!!


Tok Historisk rute, og kom etterhvert til Borgund Stavkirke, som virkelig var ett av turens mål. Gamleveien over Filefjell var stengt, og Filefjell var et veiarbeidsområde. Det blir sikkert bra, og det må til , for dette er jo en av de viktigste veiene fra Oslo til Bergen. Dumt at jeg vasket bilen igår, da..


Jeg passerte flere flotte fosser, dette er Ryfoss. Imponerende.. Ellers ble det kirker og stavkirker ifleng. Det var for varmt, og jeg var glad da jeg kom til Fagernes, og fikk rom på Fagernes Hotell. En lang varm dag med 14 kirker, derav 5 stavkirker... Spennende dag i morgen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar