torsdag 23. juni 2016

St. Hans i Norges fjellheim - pr bil...

Kom sent avgårde, siden jeg ikke orket å skrive innlegg. Bare stupte i seng og sov som en stein.  Tok det mer med ro idag, og kjørte på veier jeg har kjørt for ikke lenge siden. Startet med at jeg egentlig tok feil avkjørsel til Tretten. Skulle jo ikke dit, men fikk fylt bensin, og så kom jeg til Amerika !!!!!


Får ikke lagt inn bilder, så det får jeg gjøre når det er bedre dekning.


Jeg tok også bilde av den flotte brua i tre, som går over til Tretten sentrum. Dit skulle jeg ikke denne gang, men fikk med meg Tretten kirke, som var ny for meg. Så til Ringebu, og over Venabygdfjellet. Denne gang var det ikke snø som sist, men utrolig vidder med snøkledde fjell langt i det fjerne. Mange hytter i området, og sikkert flott å gå i fjellet, selv om alt er helt likt.

Stoppet ved Atnafossen Vannbruksmuseum, som selvfølgelig var stengt. Stedet var knyttet til Kompani Linge som hadde en aksjon her under krigen.


Videre ut på Rondanevegen, en av våre Nasjonale Turistveier. Stoppet igjen ved Solbergplassen utsiktspunkt. Maleren Harald Sohlberg malte sitt besømte 'Vinternatt i fjellene' etter utsikten herfra. Utsiktspunktet er bygget i betong av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk, som ønsket å skape et sted langs veien hvor Rondane-massivet ble gjenskapt. Plassen ble forresten tildelt æresprisen Betongtavlen i 2007. Flott med betongen som liksom smyger seg ut mellom furutrærne.


Litt lenger opp stoppet jeg ved Strømbu Rasteplass, der jeg denne gangen tok meg litt mat. Måtte bare ta bilde av handikapp-toalettet, der man ikke kan være mye bevegelseshemmet for å få tak i toalettpapiret når man sitter der !!!!!


Det er alltid flott å kjøre over Rondane , med sin mosekledde skogbunn...

 Mye vegarbeid, men det er det jo overalt. Over Dovre er det alltid flott, og jeg stoppet på Dovregubbens Hall, der de har verdens beste rømmegrøt.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar