mandag 18. juli 2016

Surnadal til Eikesdal/Mardalsfossen

Turens flotteste hotell ble forlatt etter frokost. Jeg hadde peilet inn noen kirker retning Orkanger. Det var bra, for Mo kirke er en av 5 Y-kirker i Norge... Supert. Rett ved denne kirka var det funnet vikingegraver, så jeg var på historisk grunn.
Lange rette strekninger, ikke mye trafikk her, nei. Det var helt greit å kjøre denne veien att-og-fram. For jeg skulle til Todalen som ligger innerst i Stongvikfjorden. På veien dit så jeg plutselig at det sto Svinvik Arboret på et skilt ved veien.
 Siden jeg har vært hagemenneske og plantesamler det meste av mitt liv, var dette en drøm som gikk i oppfyllelse. Jeg tuslet andektig rundt i dette lille paradiset av en samlerhage. Hovedvekten her var trær og busker, men også en utrolig samling av Rhododendron.
Rhododendron blomstringen var jo egentlig over, men noen få blomster fant jeg. En kuriositet var en Apeskrekk som de hadde sådd og som fremdeles var her... jeg leita lenge, men fant den til slutt.
Veldig spesielt for meg, da. Det vanket Kongens fortjenestemedalje i gull ,og andre utmerkelser til denne mannen for sin samlerglede. Han er dessverre død nå, men hagen står som et evig minne.
Så var det Mardalsfossen som skulle besøkes. Det var blitt sen ettermiddag, men det fikk ikke hjelpe. Det er vannføring i denne fossen bare et par måneder om sommeren.  Fossen  ble offer for kraftverk for noen år siden. Protester ble nedlagt, demonstrasjoner i tillegg, men det hjalp ikke. Nå er det blitt en turistattraksjon. Det begynte å regne, og jeg måtte snu ved denne brua. Traff noen hyggelige ungdommer, og fikk tatt bilder.
En eneste Flekkmarihånd(orkide) blant mange andre blomster, som jeg fant glede i å ta bilder av på nedturen.
En særdeles enkel hytte til 200 kr ble stor kontrast til natta før, men jeg skulle bare sove der, jeg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar