tirsdag 19. juli 2016

Valldal til Vågå


Det var regn og meldt regn idag, så jeg drøyde litt. Hytta på Elvebakken Camping var liten, og ikke allverdens comfort som fristet til å bli en natt til. NAF's Veibok hjalp meg med dagens reiserute. Ned til Åndalsnes (nesten) , innover Romsdalen til Dovre og ned til  Sel, over til Vågå, og videre over Valdresflya. Dagen ville bestemme hvor langt jeg skulle kjøre.

Jordbær selges langs veien.


Jeg stoppet ved Gudbrandsjuvet/Trolljuvet, der Vegvesenet har laget slikt moderne attraksjons-greier. Ikke lett å se det kunstneriske alltid....


Med doer i betong og frosta glass....jeg lot dobesøket være, og tok heller en kaffe og vaffel for å roe ned kjørenervene. !!

Selve juvet var jo imponerende, med tanke på Gudbrand som hoppet over her med sin brud som han hadde røvet... Tror jeg har hørt dette før, men...


For de som er sprekere enn meg, er det utrolig mange muligheter. Jeg synes det var helt greit å bruke bilen...

Så kom jeg til turistmaskinen Trollstigen. Gikk i kø og sto i kø. Sist jeg var her var det snø så jeg ikke kunne komme helt ut på dette utsiktspunktet. Nå hadde jeg ingen unnskyldning, og greide til og med å lene meg ut over dette praktfulle veianlegget. Fint å se når to trailere møtes, og se hvordan de får sneglet seg forbi hverandre. At turister stopper i svingene for å ta bilder og derved skape kø, er en annen sak.

Kom nesten til Åndalsnes, og tok veien mot Dombås. Romsdalen er flott med sine høye fjell. Jeg skjønner ikke hvorfor folk må sette liv og helse på spill for å klatre i slike områder. Det er utrolig fascinerende å se disse mektige tinder.


I Lesja fikk jeg endelig tatt av og kjørt Vestsidevegen. Den har jeg alltid hatt lyst til å kjøre. Mindre trafikk, litt spent på hvor jeg kom ut hen, men møtte E6'n ved Toftemo. Da kjørte jeg ned til Sel, og fant en vei over til Vågå. Skilt til Sandbu kapell fristet, og det lå høyt oppe i fjellsida.


 Et lite privateid kapell, med tilhørende gård (eller omvendt). Traff en maratonløper som kunne fortelle at gården nettopp var solgt for 22 millioner, og skulle pusses opp for 40 mill !!!


Ganske artig historie om denne gården da jeg googlet.


Jeg fikk et av de siste rom på dette hotellet. Tydelig at det er et populært sted. Rent og pent, og deilig buffet med sprøstekt ørret... Kunne ikke være bedre avslutning på dagen.


 Høydepunktet var allikevel at jeg ved Vågå Kirke fant gravstedet til Jo Gjende, som jeg har lest mye om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar