lørdag 16. juli 2016

Videre etter Grip


Det var det jeg tenkte....vakker solnedgang varsler ofte regn. Det duskregnte da jeg kjørte ut fra Kyrksæterøra etter frokost... i feil retning !!!!!! hadde bare klart for meg at jeg skulle ut fjorden, men det tok meg noen mil på bra vei, før jeg plutselig så skilt til Hitra !!! Og dit skulle jeg hvertfall ikke, denne gang. Jammen bra jeg ikke har tidspress. Snudde, passerte Ytre Snillfjord, der det i veiboka skulle være en kirke, men den fant jeg aldri. Kom etterhvert på rett kjøl retning Aure. Flott vei, regn og lite trafikk. Stoppet ved en flott utsikt ut over Årvågsfjorden (tror det er riktig fjordnavn). Tross regn var det allikevel fin utsikt.



Jeg slapp forbi dette gliset av en bil Ford Taunus , kanskje 17 M. Husker vi hadde en slik rød Taunus. Han hadde det travelt, men måtte stoppe for rødt veiarbeidslys. Kanskje han lurte på hvorfor jeg tok bilde av bilen, ikke han...


Litt lenger bort måtte jeg bare stoppe ved dette vedlageret som lyste opp i regnværet. Fint at noen får utløp for kunstnerideer.
 
Jeg fikk med meg noen kirker idag, også, Stemshaug, Aure, Åsskard og Øye kirker. Kirkesamlingen min øker for hver dag. Fint å ha et mål når jeg kjører slik ut-i-det-blå i Norge, vårt vakre land.

Jeg nådde Surnadal, et sted jeg aldri har vært. Fant Thon Hotell Vårsøg, og de hadde ledig rom til meg. Jeg ble jo helt mjå bare av navnet. På rommet lå det en diktsamling av Hans Hyldbakk, som var dikter og forfatter. De fleste kjenner vel sangen Vårsøg, sunget av Henning Sommero.
Hvert rom på dette hotellet har navn etter et dikt av denne dikteren. Mitt rom heter Svarrabærje. Jeg er ikke god på Surnadalsmål, og sliter litt med å forstå det som står, men her er det:

Svarrabærje.

Da vi va ong og kåt
og for ekring og hærja
da løyst vi mang ei gåt'
neoinne Svarrabærja.
Vi ropa opp og spor
om svar på mangt.
Og allvæg fikk vi svar
slik så vi villa ha det.
- Ja slik vi sa det.

og det er tre vers til... det hjalp å lese det flere ganger... Hyldbakk ga ut ti diktsamlinger, den siste det året han fylte 100. Imponerende. han fikk Kongens fortjenestemedalje i gull , og andre priser .
Direktøren for dette hotellet heter Bergsvein Brøske.....bare navnet er jo utrolig malerisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar