lørdag 23. mai 2015

Dag 2...en dag med mye furuskog, og praktfullt vær.

 Forlot Hamar, mot Elverum og Trysil, en helt ny trase for meg. Stoppet i Trysil sentrum , for det lå en kirke der, og jeg hadde jo ikke vært der før. Kjøpte kart over Sverige, og spurte om tips til beste vei til Rattvik. En mann ga meg flott forklaring på hvor jeg burde kjøre. En stund trodde jeg at han hadde lurt meg, men det stemte. Passerte grensen til Sverige, og kom ned til Salen, der starten på Vasaloppet er. En raskere vei over til Mora, der det endelig var noen vann innimellom furutrærne. Transtrandsfjella  før Salen, og fjellpartiet etter, var praktfulle. Mye hytter og skianlegg, tett i tett.

 Stoppet i Mora, der jeg fikk byttet til meg en svensk femkrone til parkering, av en norsk dame... og jeg tok en kopp kaffe her. Kirken var åpen, og jeg fikk komme inn og se. Mora kirke er verd et besøk, den er som en katedral. Kjørte videre, og ble oppringt av vertinnen på Lustigsgården, der jeg skulle bo i kveld. Hun bare lurte på hvor langt jeg var kommet, og ga meg en beskrivelse av hvordan jeg skulle finne frem... Service.. Jeg passerte Rattvik Sentrum, og fant stedet.

 Siden travbanen lå på andre sida av byen, tok jeg beina fatt, fant en kirke på veien, og det ble en 3 timers spasertur. Godt å få beveget skroget litt, også. Fant et spisested i sentrum, og ba om Pasta Carbonara, men det vet de ikke hva er i Sverige.Jeg ble mett allikevel, og med et glass rødvin i beina, ble det en tung bakke tilbake til der jeg bodde.Kvelden kunne nytes fra min lille veranda med en ubeskrivelig solnedgang over Siljansjøen.
Oxbergbroen, eneste bru jeg vet om som er for både tog og bil i samme spor !!!!
På tide med ny flaggstang, kanskje ??
Han med topplua ga meg turbeskrivelse videre
Mora Kirke innvendig
Gjetsjøen
Lustigsgården.jeg bor i det venstre huset, helt alene....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar