fredag 22. mai 2015

Turens første dag ble en 'kirketur'. Denne samlemanien på bilder av kirker vil vel følge meg underveis. Veien fra Skien til Hønefoss har jeg liksom kjørt sååå mange ganger, at det er lite nytt å ta bilde av. Stoppet i Vikersund som var vårt faste stoppested når vi dro til Fjellmaraton på Beitostølen, alltid første helg i juni. Da jeg kom til Hønefoss , kjørte jeg gjennom byen, og tok veien mot Jevnaker. Jeg hadde bestemt meg får å kjøre østsiden av Randsfjorden, for å få en veitrase som jeg kanskje ikke har kjørt tidligere. Langs denne veien lå jo nye kirker som perled\r på en snor. Middag på Bjørneroa Kro smakte fortreffelig. Tok av i Dokka mot Gjøvik, og kjørte over Snertingdal. Lite trafikk og bra vei , og et par avstikkere til kirker langs veien.  Scandic Hotel Ringsaker (Olerud) hadde rommet klart da jeg stoppet kl 17. Da ble det ca 35 mil første dagen.
 Randsfjorden med snøkledde Valdres i bakgrunnen
 Brenneriet Cafe og Restaurant var selvfølgelig stengt
 Imponerende kunstverk... en 'rullet' jernplate !!
Jeg lar Seegård Kirke representere de 9 nye kirkene jeg 'fant' i dag. Den er gjenoppbygd etter en brann...et kunstverk i stein og tre... ligger i Snertingdal...

1 kommentar: