søndag 31. mai 2015

Veien videre

Dag 10
Jeg er ikke sikker på om man kan venne seg til disse lange strekningene fra sted til sted, uten annet enn vidder.
Det var på tide å vende nesa mer eller mindre sydover, iallefall komme i bilen igjen. Sa farvel til verten min her i Tana Bru, og dro vestover. Slettnes Fyr er jo verdens nordligste fastlandsfyr, og det var også et delmål på denne turen.
Veien over Ifjordfjellet var under omlegging, og det var bare å sette ned farta. Selv om det var søndag, var veien anleggsvei. Heldigvis var det ikke mange søndagsturister, Ved Ifjord tok jeg rv 888 mot Mehamn og Gamvik. Nordkynveien ble åpnet av Kong Olav i 1989, sto det på en bautastein.  Flotte veier, fantastiske vidder som var mye snødekte. Glimt av havet her og der, som gjorde turen ubeskrivelig, MEN det er lange fjelloverganger. Jeg ble kaffetørst, og kunne tenke meg en is, men alt er stengt på søndager i nord. Ikke så mye som en kiosk er åpen før ettter 13 juni. Da er det greit å ha litt tørrmat i bilen, så fikk kaffen vente.
Tilbake i Ifjord var det tid for å slå ro for natten, og jeg fikk campinghytte med eget bad til 500,-. absolutt akseptabelt. Enkel og ren hytte, og varm mat å få kjøpt frem til kl 20. Kaffe også !!!!

En rasteplass med toalett...
Mehamn
Slettnes Fyr
Dagsetappen ble nesten 38 mil i et ubeskrivelig flott vær, tross ganske heftig kald vind....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar