fredag 20. mai 2016

Dag 3 - 2016 Lista og Jøssingfjord

Utsikten mot havet var ikke påtrengende idag, da jeg våknet. Det regnte, og siden jeg ikke skulle nå et mål, kunne jeg ta det med ro. I tillegg satte plutselig datamaskinen min igang med installasjon av Windows 10. Det var bare å smøre seg med tålmodighet... slikt tar tid. Godt jeg hadde kjøpt meg en bok. Klokka ble 11 før jeg forlot denne flotte hytta, med Lista som dagens første mål. Kjørte inn til Spangereid, og tok kystveien til Lyngdal. Smal og mye svinger, en skikkelig mimrevei. Det var slik veiene var for 50 år siden...
Av en eller annen grunn hadde jeg forestilt meg Lista Fyr helt annerledes. Det var jo en paddeflat sandbanke.... Fikk vært der, da... ikke den beste sikten, men det regnte hvertfall ikke...
Korshamn var et lite idyllisk sted, som kirkemanien førte meg ned til. Smal og temmelig trangt mellom husene, men utrolig velholdte hus overalt.

Innseilingen til Jøssingfjord. Det ble krigshistorisk sus over stedet, særlig fordi jeg hadde sett en dokumentar om hendelsen i vår.
Plutselig var jeg ved Helleren, dette stedet jeg hadde sett avbildet mange ganger. Endelig kunne jeg gå under denne digre helleren, og inn i det enkle huset og fornemme tidligere tiders liv. Det ble stort for meg...
Det var på tide å finne overnatting, og jeg fant et bortgjemt sted inni en avkrok. Ingen andre enn jeg bodde her, og det var enkel standard. Greit nok , særlig for lommeboka.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar