tirsdag 24. mai 2016

Dag 7 - 2016 Ryfylkeveien


For det er helt ok å spise frokosten ute. Skydekket var i ferd med å sprekke opp, og planer blir lagt for dagens etappe.

Overgangen fra stiv kuling på Jæren til blikkstille Øvre Tysdalsvatn er klart merkbart for sjel og sinn. Jeg kjørte rv 13 over til Hjelmeland.


Dette er fra fergen over til Oanes, fjorden lå knallblå og stille. Ikke så mange biler, og 73 kr er vel ikke noen upris. Det var mye tunellarbeid på veien videre, ledebilkjøring og mye venting. Da er det greit at man ikke har hastverk.


Så hadde jeg funnet en kirke i langtvekkistan, som jeg ville ta avstikker til. Veien var lang og smal, over fjell og langs fjorder, men kom fram til slutt... Det viste seg at jeg hadde tatt av for tidlig, så det ble en skikkelig omvei. Kirken var en kjedelig hvit bygning, kanskje med litt historie, siden det engang hadde vært stavkirke her.

Jeg kom meg tilbake til rv 13 og til Sand, som var ett av reisens mål. Praktfullt vær mens jeg ruslet rundt i byen. Veien videre var bare tuneller langs Suldalsvannet, og siden langs Røldalsvannet. KOm til Røldal , og stoppet på Hordatun Hotell for natten. En flott dag i sommervarmen, mer enn 20 grader i hele ettermiddag....

Har problemer med lasting av bilder, så det blir forhåpentligvis bedre i morgen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar