mandag 23. juli 2018

Dag 11 - Bardal til Brønnøysund 22.07.2018


Takk til bonden i Bardal som gir trafikantene et smil på veien. 


Kong elg sa også farvel til oss. Vi tok fatt på veien videre nedover Helgelandskysten. Noe skyet vær, altså kjørevær. Sandnessjøen ble neste by. 


Helgelandsbrua er et flott skue.  Vi kjørte videre til Alstadhaug, der salmedikteren og presten Petter Dass var født og oppvokst. 


Denne gang var kirken åpen, og vi fikk komme inn. Artig med to alter innenfor hverandre. og døpefonten av tre. Vi tok en lunsj på turistsenteret. Endelig fikk jeg krinalefse !! Heldige meg. 


Vi ankom Tjøtta fergeleie, og trodde vi var kommet i et bobiltreff. Ikke mange personbilene. Etter en times venting kom vi om bord. Så ventet vi ytterligere mer enn en time. Det var skjedd noe sykdomsgreier. 5 campingbiler rygget ut av ferga, og sykebilen kom etter hvert. Kjedelig, men godt det ikke var oss.. 


Så bommet jeg totalt. Trodde vi nå kunne kjøre direkte til Brønnøysund. Slapp alle bobilene forbi, og så dukket neste fergeleie opp !!! Andalsvågen til Horn. Da sto vi sist i køen og kom ikke med, måtte vente en time igjen !! Sukk. Og jeg som liksom skulle være kjent !!! Kan vel ikke skylde på at jeg var sliten, heller. 


Denne gang kunne vi kjøre rett til Brønnøysund. Men vi tok en liten snei mot Mosjøen først. Svein skulle finne fødestedet til vennen Vidar Govassli. Litt telefonguiding gjorde at vi tok av riktig. En bil kom etter oss, vi stoppet den, og det var Vidars kusine !! Hun ledet oss til huset. Fint at vi fant det. 


Vi fant også Lunde kirke. Da var jeg fornøyd. Det var blitt sent på dagen, og det er langt mellom overnattingsmuligheter. Prøvde et par steder, men det var fullt. Det endte med Thon Hotell Brønnøysund, siste ledige rom !!! Flaks. Deilig med litt luksus etter en natt i campingvogn. Jeg var helt gåen og sovnet fort. En lang dag. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar