tirsdag 17. juni 2014

Ut mot havet

Dette er Selje Kirke tidlig tirsdag morgen.... Jeg kan ikke anbefale Selje Hotel, der er det ikke hårføner på rommet, ei heller kan du låne i resepsjonen... De har heller ikke varm frokost=egg og bacon. Det varmeste var vel kaffen. Den var forresten gratis til frokosten, men skulle du ha om kvelden, måtte du kjøpe !!! Kanskje det er jeg som er kravstor, men siden prisnivået er høyt på norske hoteller, må de jammen yte litt service....men ingen spør meg...sukk...
Det har idag blitt langs fjordarmer for det meste. Ganske regntungt, men det begynte ikke å dryppe før etter middagstid.
Det er allikevel vakkert med blågrå toner i naturen.
Nærmere himmelen kommer du ikke......
Jeg får vondt i øynene... det skulle vært forbudt.... men heller ikke i slike sammenhenger blir jeg spurt... det passer jo ikke med en slik firkanta koloss blandt de stilfulle husa !!!!!!! Det er nok bare jeg som er blitt litt eldre...
Leikanger Kirke ( helt til høyre i bildet)   klynger seg liksom inn i terrenget.
Bare litt stedsangivelse, lengde og breddegrader og sånn...
Men huff og uff... mer vondt i øynene, det burde nesten vært tåke i stedet, så hadde jeg sluppet å sett disse monstrene som ødelegger utsikten fullstendig.
Park meg her.. og park meg der.......
En flokk geiter, egentlig de første på denne turen... veldig sosiale dyr, hadde draget på den største bukken, men da han ville spise jakka mi, måtte jeg si takk for laget......
Kråkenes Fyr var dagens mål. Råflaks med været , tross alt, havet kunne sees, og det var oppholdsvær.
Kanskje overnatting en annen gang... lurer på om man kan leie bryllupssuiten uten å gifte seg !??
Man blir liksom ikke lei av å se havet som bryter,  jeg kunne vel sittet der ennå......
Noen naust nær fyret... tenk om veggene kunne tale... hvilke historier kan de fortelle... om storm og stille ... om forlis og fiske... om mennesker som kom og gikk....
Dette må vel være ett av de minste gudshus i Norge.. fint vedlikeholdt, men ikke så mange gamle gravstener, mest ganske nye....
Det var en rekke slike små møller som lå etter hverandre nedover, og en mann kunne fortelle at de måtte utnytte vannet når det ble sluppet fra et oppdemt vann, slik fikk bøndene malt kornet sitt, og vinteren kunne komme...... så sier sagaen...
Tilfeldighetene ville at dagen skulle ende i Sandane. Siden jeg ikke liker ferjer, ble det Nordfjordeid, Stryn og Loen enda en gang. Denne dagen var jo ganske grå i forhold til solbilder sist. Dette er inn mot Fagre Stryn.

De innfødte har selvironi, derav skiltet som forteller at veien Olden - Innvik er Norges verste vei... Nå var det riktignok en god del veiarbeid på strekningen, så kanskje de forandrer mening..
Gloppen Hotell , den gamle delen av hotellet er bevart , og eieren har i disse dager fått pris for å være Norges Beste Sjef. Det har vært intervjuer både med han og hans ansatte på distriktsradioen i hele ettermiddag. Dessverre var det fullbooket da jeg kom, så det ble campinghytte på Gloppen Camping.
En begivenhetsrik dag med nye steder. Lurer på hva morgendagen vil bringe...

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar