onsdag 24. juni 2015

Bergstaden

Dag 33 Tirsdag 23 juni

Det var Bergstadvandring kl 14.30, og siden det regnte nesten frem til da, holdt jeg meg innendørs. Fikk vært på Polet og fant Rørosakevitt-variant. Det er liksom souvernir, kan nytes utover vinteren.

Det møtte 6 + meg på vandringen, og guiden var bare helt unik. Pensjonist med en utrolig morsom fortellerevne. Vi sto foran en bygning, Samvirkelaget, som ikke lenger var Samvirkelag. Og hva het det eldste S-laget i Norge ??? Jo, S-laget på Stiklestad 1033 !!!!. Han viste oss hvordan brannhydranter/slanger var skjult i luker i veggen, godt kamuflert..  Tre farger på hus i denne byen, rødt, grønt og gult, litt nyanser, men dog. Sangernes hus, et av de største hus i byen, hadde en meget spesiell grønnfarge.

Kom etterhvert til kirka, der det han kunne fortelle dessverre ikke kan gjengis. Jeg har 'teflon-hjerne'. Jeg lo så tårene trillet. Her var det ikke bilder av apostler eller disipler, for dem hadde man aldri sett. Her hang bilder av frontfigurer, bergverksfolk og andre. Han hadde sittet vakt ved inngangen i kirken, og en turist hadde spurt om hun fikk ta bilder. Nei, svarte han, det er det ikke lov til... Mange var der, og mange fotograferte, så damen kom tilbake og sa at mange fotograferte allikevel. Ja, sa han, det er lov å fotografere, men å ta bilder, er ikke lov. Se her, sa han , og viste henne en tom bildekrok på veggen.Her har det hengt et bilde som noen har tatt !!!! En uforglemmelig mann...

Jeg fikk endelig kjøpt meg rømmegrøt, etter omvisningen, men den var nesten kald, og smakte meg ikke. Resten av kvelden koste jeg meg med data og radio...




Det må selvfølgelig være takrennerør av kobber på Røros....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar