søndag 21. juni 2015

Sommeren har kommet til Trøndelag

Dag 29 fredag 19 juni

Enda en morgen med utefrokost, det smaker ekstra godt å spise ute, synes jeg. Rv 721 tok meg ned til Botngård, og kom nedover rv 710 til Austråt, som var både kirke og borg. Selvfølgelig stengt, åpent for sesongen i morgen!! Austråt er en av Norges eldste herregårder og blant landets fremste kulturminner fra middelalder og tidlig nytid. Jeg droppet Fortet, som også kanskje skulle vært besøkt...

Rota litt før jeg fant fergeleiet i Brekstad. Bompenger og fergepenger ble 168 kr, takk. En halvtimes tid på turens siste ferge.

Fant noen kirker før og etter båten. Rv 710 helt til Gjølme, der jeg tok til Hitra og Frøya. Jeg har i mange år uvekslet bilder og kommentarer med en mann fra Hemnskjel, og jeg fant huset hans. Kaffe og en hyggelig prat med både han og kona hans. Mens jeg satt der,  fikk jeg melding om at et sommersted sto og ventet på meg ute på Frøya. Det var lenger enn forventet. Hadde god veibeskrivelse og fant frem. En idyll, og jeg lurer på hva mer jeg kan oppleve. Fint å reise etter innfallsmetoden. Dette var et hus fylt av sjel og gamle ting. Siden jeg hadde tenkt å kjøre rundt disse øyene, så passet det jo kjempefint å ligge her..

Dagsetappe ca 24 mil... varmt og sol og blå himmel....

 Et helt hus, bare til meg !!!
 Denne lå på Hemnskjel, men hadde vel ingen framtid lenger
 Stilit
 En steinskvett passet på så jeg ikke forstyrret
 Solnedgang på Sørdyrøy


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar