fredag 5. juni 2015

Senja er uvirkelig

Dag 15
Grått, tåke ut over fjorden. Har sovet godt med stillongs, super, islender i sovepose med dyna mi over !!! Det var 3 grader i bilen da jeg startet, ikke plagsomt varmt ,selv for meg...
Forlot åstedet, og tok rake veien mot Tromsø. Verre regnvær har jeg ikke hatt på denne turen. En liten stopp såvidt ved  Ishavskatedralen, som liksom er et 'must', og så over brua, gjennom byen i tunnel, over en bru til , og dermed var jeg på Kvaløya. Jammen godt jeg ikke er noen shoppinggirl, så slapp jeg inn i denne byens sentrum.
 På Kvaløya tok jeg rv 862 mot Vikran (undersjøisk tunnel kr 100 kr takk) , så rv 858 til Storsteinnes. E6 til Olsborg/Målselv, og så rv 855 til Finnsnes, og så var jeg på Senja. Gryllefjord var ett av målene, siden det her går en Nasjonal Riksvei. Veien ut dit var fantastisk. Sola prøvde å bryte gjennom, men måtte gi opp. Utedoen i Ersfjord hadde jeg lest om, og med ett var den der, til mitt bruk !!.
 De spisse fjellene som stuper bratt ned i havet, snø på toppene og med grønt slep, de er magiske. Og veien fra Gryllefjord til Mefjord greier jeg ikke å beskrive. Satt med tårer i øynene, og var ydmykt takknemlig for at jeg kunne få oppleve en slik praktfull del av Norge. Hadde lest om Senja, men det går ikke an å formidle inntrykk fra en slik natur som her. Det blir for sterkt.
Jeg feiret dagen med kveite fra Mefjord til et glass rødvin, og kaffe m/baylis til dessert.
Hotellet kan anbefales.
Dagsetappe 33,5 mil

 Senjatrollet, var vel verd å besøke..var selvfølgelig ikke åpnet for sesongen, men det var lov å ta bilder (iregnværet)
 Ut mot havet....
 Selv om toppene var delvis skjult av lave skyer, fornemmet man storheten.
Magisk
Slik kan en utedo se ut innvendig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar