søndag 21. juni 2015

Dag 28, torsdag 18 juni

Tregt nett 2G gjør at jeg har problemer med bloggingen, men her kommer litt i etterkant

Stokkøya Feriesenter skulle forlates idag... strømmen gikk kl 8, men kaffen var kokt, og jeg fikk frokost før jeg dro. Dette var et veldig unikt, moderne sted, men hadde atmosfære. Måtte ta rv 723 tilbake til Årnes, og 715 ned til Olsøya- Veldig vegarbeid i krysset Rødsjø, og bompenger 68 x 2 fordi jeg skulle tilbake, etter å ha kjørt rundt Rissa.

rv 718 tok meg ned til Rissa kirke, og Reins Kloster. Johan Bojers mest kjente romaner Den siste Viking og Folk ved sjøen (skal les dem om igjen til høsten), beskriver folk og miljøet her. Nonneklosteret ble grunnlagt på slutten av 1200-tallet av Skule Bårdsøn. Romanfiguren Kristin Lavransdatter dør her ute av svartedauen, slik Sigrid Undset beskriver det.

Historien forteller at Harald Hårfagre tok gården til odel og eie da han la under seg Trøndelag på 870-tallet. Jeg gikk altså på skikkelig historisk grunn da jeg vandret opp til klosteret.

Like ved gikk veien ned til Rissaraset, der en hel grend forsvant i kvikkleireskred 29 april 1978. En person omkom, ellers ble raset filmet av naboer som så 15 gårdsbruk, to bolighus, ei hytte og et grendehus helt eller delvis forsvinne i leirmassene.

Etter denne rundturen tok jeg rv 710 ned til Botngård, og for å finne en kollevenns feriested på Lysøysund måtte jeg ta en liten avstikker. Han var ikke der, men jeg fant huset... Fant kirker aldri noen hadde hørt om, og var fornøyd..

Det var tid for boligsøk, og jeg fikk hytte på Oksvoll Camping, 700 kr, med eget bad + sengetøy. dagsetappe 21,9 mil, og 14 grader er jo i varmeste laget for meg !!!!




 Hurtigruta har jeg skimtet flere ganger på turen... kanskje jeg tar den en gang...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar