søndag 7. juni 2015

Lofoten - et 'må-ha-sett-sted'

Lofoten - navnet skaper jo forventninger i haugevis. "Alle" sier det er fantastisk. Etter mitt besøk på Senja, tenkte jeg at det ble litt nedtur å komme til Lofoten. Så feil kan man ta !! Sjekket avstanden fra Lødingen, det var 247 km til Å. Jeg ville tilbake igjen, og helst havne i Svolvær, altså mer enn 50 mil lå foran meg... godt jeg ikke liker å sykle  !!

Det VAR en utrolig naturopplevelse, ble liksom bare mer ubeskrivelig jo nærmere endepunktet jeg kom. Spisse fjellformasjoner med mye snø, havutsikt her og der, så jeg nesten mistet pusten. Det finnes ikke mange nok superlativer som dekker opplevelsen. Svolvær, Kabelvåg, Reine, Moskenes og Å er steder jeg har hørt om i ulike sammenhenger. Det å komme til disse stedene, gjør noe med deg. Sanseinntrykkene lammer sjel og sinn. Sola skinte på veien utover, og regnbygene kom på tilbaketuren. Kunne det vært bedre ?

Fiskevær på fiskevær. Nytt for meg var disse torskehodene som hang på hjell(stativ) overalt. Jeg fikk høre at de skulle eksporteres til Nigeria !!

Jeg passerte også stedet Napp, der artisten Arne Benoni er fra. Jeg hadde hilst på han da jeg var på Fjordline rett før jeg dro nordover, og syntes det var morsomt at jeg fant hjemstedet hans.

Rv 83 til Svolvær fant jeg aldri. En bobil og jeg tok feil vei og måtte snu, og jeg tenkte at da fikk det bli Harstad først og Andøya etterpå. Faktorenes orden er som kjent likegyldig. Ingen campingplasser mellom E10 og Harstad (rv 83). Jeg nådde nesten sentrum , før jeg fikk hytte å bo
i. Litt comfort vil jeg ha, og synes det er kjekt med eget bad, men må betale for det (1000 kr).

Nydelig utsikt over Vågsfjorden. Vanskelig å plukke ut 5 bilder av 200.... men....
Dagsetappe 564,4 km       startet 06.53 og landet 20.30, noen dager er lenger enn andre.
Skagen i Lofoten

 Svolværgeita

 Napp
..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar