torsdag 11. juni 2015

Sulitjelma/Sulis

Dag 21
Det var tid for en tur til Sulitjelma denne siste dagen her nær Saltstraumen. Været var bedre, ikke så mye varmere, men iallefall oppholdsvær. Vinden var liten storm, eller noe.

Stoppet i Fauske for å finne Kopparveien 12, der mormor bodde etter hun sluttet å jobbe. Kjørte nesten rett på veien, god husk !!En liten tur på Amfi shoppingsenter før jeg tok veien ut av byen. Rv 830 mot Sulis. Jeg kan huske vi tok bilen på tog for å komme dit, før det var veiforbindelse. Nå var det fin vei, noen lange tunneler , og så var jeg i dette lille gruvesamfunnet, der min mormor jobbet og levde i mange år. Gruvedriften varte fra 1891 til 1991, akkurat hundre år. På det meste bodde det 3000 mennesker her inne. Det virket som gruvemuseet var stengt, så ikke et menneske. Var innom en kafe og en butikk, og begge steder var det noen som husket lille fru Brækkan. Hun var liten og spe. Det var fortsatt kino i annen etasje i kafebygget.!!

Det var nostalgisk for meg å kjøre sakte gjennom tettstedet, og tenke på hvordan mormor levde og greide å bo her inne i 'ødemarka'.

Været holdt seg bra resten av dagen, selv om vinden var sjenerende. Verten kokkelerte god middag.

 Sulis
Stengt
 Ute av drift
 Kanskje like greit at det ikke blir brann
Mormors bosted som pensjonist

1 kommentar: