mandag 22. juni 2015

Farvel til havet

Dag 32

En flott dag, tempen steg til 22 grader stedvis. Jammen godt jeg dro tidlig i sesongen !!!

Reiste 0614 fra Sørdyrøy med sorg i hjertet. Siden jeg ikke satt i bilen igår, måtte jeg kjøre til Titran, sydenden av Frøya. Hadde lest om den store ulykken her i 1899, da 140 mennesker omkom i et uventet forrykende uvær... Tragedie, det var nesten ingen manneben igjen, bare kvinner og barn satt tilbake i sorg. Man blir ydmyk av en slik historie. Og der, ved veiens ende, var en brygge og en kafe. På trappa satt en dame som jeg kom i snakk med. Hun hadde bodd i Greg.Dagssonsgt i Skien for noen år siden !!!! Verden er sanneligen ikke stor...Hun var fjerde generasjon (tror jeg) som drev denne kafeen ytterst i havgapet.  Jeg fikk en kopp kaffe og en koselig prat med henne, før jeg måtte videre. 

To kirker fikk jeg med meg, før jeg dro innover i landet vårt. Lite biler fremdeles, og kjørte en fylkesvei for å slippe trafikk, om det hadde vært. En stor flott hjortebukk sto plutselig i veien, men jeg rakk ikke å ta bilde av den. Jeg kjørte etterhvert gjennom Meldal, Rennebu, Berkåk, Tynset og Tolga , før jeg ankom Røros. På veien var jeg innom et par pilegrimskirker. De var åpne, og jeg fikk tatt noen bilder innvendig.

 Her på Røros har jeg fått husvære midt i byen,  i et verneverdig hus. Heldige meg. Kanskje jeg er i drømmeland ?. Gleder meg til å se nærmere på byen i morgen. Håper på bedre vær, for nå pøser det ned.

Dagsetappe 42 mil.

 Ikke Gråtass, men Rødtass

 Oops, her kunne noe løsne ...på Kvikne kirke
 Hamran Hoppanlegg i Tolga
 Kafeen på Frøya....







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar