tirsdag 2. juni 2015

Til og fra Hammerfest

Dag  12.
To lefser, en kopp vann og et eple ble dagens frokost, siden de ikke serverte frokost før kl halv 9, midt i uka !!!! Tok E6 over fjellet til Skaidi, og så rv 80 ut til Hammerfest. Byen er som Porsgrunn, en lang gate. Kjørte til andre siden av byen, og tok bilde av Meridianstøtten på Fugleneset. Den er til minne om geodetisk(?) målearbeid 1816 - 52, utført av Sverige, Russland og Norge i kompaniskap for å fastslå jordas størrelse og form.
Jeg tok en kaffe på brygga i det flotte solskinnet, og Hurtigruta la til kai mens jeg var der..
Tilbake til Skaidi, og E6 over Sennalandet mot Alta. En fjellovergang jeg mener å huske fra siste Nordkapp-turen.
Alta var en stressende by. Spurte meg frem til Alta Kirke, men Nordlyskatedralen fant jeg aldri, ei heller parkering til de to Thon-hotellene i byen. Kanskje jeg ikke var i modus idag... Kjørte videre på en anleggsvei, det var veiutbedringer et LANGT stykke syd for Alta.
Så var det å finne overnatting. To campingplasser var uten betjening, den tredje var et funn. Artic FjordCamp i Burfjord, idyllisk sted med utsikt over fjorden til flotte snøkledde fjell. Det ville vært nesten fullkomment med sol, men dessverre regnte det lett.       Dagsetappe 32 mil.
Meridianstøtten


 Meridianlinjen
 Arkitektene har vært her også... man kan sitte her og nyte utsikten, og sitte i le for vinden, uansett, for de svingte etter vinden...

Utsikt fra hyttevinduet, tross regnværet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar