mandag 1. juni 2015

Dagsregn

Tidlig våken, men sover som en stein, tross dagslys om natten. Avreise ca 8 er egentlig perfekt. Det som var litt stressende , var at jeg ikke fikk fylt bensin noe sted i går, og bare måtte  regne med at det holdt til Lakselv idag... og det gjorde det, men da var tanken på reservenivå. Veien videre gikk mest langs Laksefjorden og litt Porsangerfjorden, etterhvert.... Over Børselvfjellet, som egentlig ikke var fjell, bare grus og stein i milevis på super vei, helt flatt terreng. Var innom Coop i Lakselv, og jammen tror jeg Truls Svendsen var der også....
Valget sto mellom Nordkapp og Havøysund i dag. Nordkapp har jeg jo vært tre ganger før, og siden det regnte, ble det den Nasjonale Turistveien til Havøysund. Den følger Nordishavet 66 km ut mot det åpne hav. Gjennom et helt spesielt klippelandskap, jeg kjørte nesten av veien. Mange moderne rasteplasser, noen i tre og noen i betong, men doene virket ikke,  jeg måtte bruke naturen... Det var omtrent ikke trafikk, så jeg fikk sitte i fred.
Havøysund er et koselig fiskevær med en flott kirke, og er et av Hurtigrutas mange anløp.
Jeg fikk rom på Russenes Hotel da jeg kom tilbake, et sted som ikke anbefales...
Dagsetappe 370 km

Grieg Seafood i Landersfjord
 Veien i en ørken av grus og stein
 Sfinksen på vei mot Havøysund
 Rasteplass med bro og natursti, doen funket ikke. Arkitekt: PUSHAK arkitekter
 Selvika rasteplass med sykkelskur, sittebenker og grillplass. Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter AS


1 kommentar: