onsdag 24. juni 2015

Nye veier finnes

Dag 34

Jeg tok farvel med Røros for denne gang, og håper å komme tilbake hit... det er fint å vandre i en antikvarisk, verneverdig by.

Var på kirkejakt, og hadde fått tips om å kjøre tilbake til Os, og opp til Dalsbygda. Det er her Therese Johaug er fra, men jeg så henne ikke. Et par kirker fant jeg, og var fornøyd. Nyt kirkeskilt en liten stund etterpå, til Vingelen. Og da var jeg plutselig i kanten av Forollhogna Nasjonalpark (tunga slår krøll når jeg skal si navnet), og hvem har hørt om den ??. Hør på denne reklamen:"Østenfor Forollhogna og vestenfor Glomma finner du fjellbygda Vingelen, Her, bortenfor alle blåner, men likevel midt i verden, lever flere hundre år gamle tradisjoner i et livskraftig samfunn. I slake lier ligger gårdenes solsvidde tømmerhus, omgitt av irrgrønne enger der kyrog sauer beiter. Det godt bevarte bygningsmiljøet er unikt i Norge, det samme er den levende seterkulturen". Så mye man ikke vet.

Rendalen var ukjent mark for meg, dermed ble det rv 30 fra Tynset til Koppang. Fine veier og fremdeles lite trafikk. En kirke her og der. E3 til Atnosen, og fv 219 til Enden. Og da fikk jeg med meg enda en Nasjonal Turistvei.

Det har  vært en grå dag, men ikke mange regnbygene.

Dagsetappe 367 km

 Dekorert stabbur
 Mygg
 Nydelig med mosekledd skogbunn
Øvre Rendal Kirke hadde denne låsen i kirkedøra, den er fra 1693....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar