lørdag 13. juni 2015

Kystriksveien Bodø til Steinkjer del 2

Dag 23
Helgelandskysten er den lengste strekningen blant de 18 nasjonale turistveiene. Seks ferger, og kontraster i landskapet gjør strekningen vel verd å kjøre.

Jeg var treig idag, startet ikke før kl 9, og dro rv 17 mot Brønnøysund. Sola skinte her og der, og det var kun noen byger som kom underveis. Haglbyge under en av fergestrekningene, ellers var det oppholds når jeg skulle fotografere. Og det var det jo hele veien. Enten det var fjell eller hav eller bygg eller kirker.

Fint å kjøre langs fjordene, litt dumt med de lange tunnelene, men jeg overlever. Jeg liker dem ikke. Fergen Nesna til Levang tok 25 minutter (102 kr) . Sto på dekk det meste av turen, og kunne nyte utsikten til holmer og skjær og fjell.
Over Skaret var det helt andre fjell, mer runde og flate... Er jo nå vant til høye og spisse, men også her var det mye snø å se. Sandnessjøen kjørte jeg gjennom sentrum for å finne kjerka. Stoppet på Alstahaug, som er knyttet til Petter Dass. Mye er sagt om denne mannen, som er mest kjent for 'Herregud ditt dyre navn og ære', og for Nordlands Trompet, som beskriver landsdelen.

Ferga Tjøtta til Torvik tok en times tid (155 kr). Regn og haglebyger kom og gikk under overfarten. Sol og blå himmel da jeg kjørte iland, og tok retning Brønnøysund. Lita ferge Anddalsvåg til Horn (83 kr). Passerte Hildurs Urterarium, som har både urter og hjemmelaget vin, men jeg stoppet ikke denne gang.

Dagsetappe 21 mil, altså en rolig dag.   Deilig å ha egen leilighet i Brønnøysund...

 Sommer i nord
 Badetrapp ????
Det er mye elg i området og kunstneren Skule Waksvik har laget denne flotte elgen i bronse
 Kanskje ikke så dumt ??

 Turistsenteret ved Alstahaug Kirke...
Fant bostedet mitt lett, og det var deilig å roe ned kvelden. 

1 kommentar: