fredag 12. juni 2015

Kystriksveien Bodø til Steinkjer del 1

Dag 22
Tid for avreise igjen. Det var nesten trist å si farvel til hytta Blåsen på Straumøy. Et sted jeg gjerne drar tilbake til. Kystriksveien var neste strekning, selv om jeg kanskje ikke skal kjøre hele.

Rv 17 nedover langs Nordfjorden. Tok sideveien til Gildeskål, der det var en veldig gammel steinkirke fra 1130. I Storvik sto det en statue av Kystriksveiens far, Peder Johnsen. Var også innom Glomfjord, men det var bare industristed.

Kom til ferga Forøy til Ågskaret, den tok 10 min (70 kr). Da jeg kjørte videre traff jeg en kar fra Drangedal , han var trafikkvakt utenfor en tunnel.

Jektvik var neste fergested, og der var det to timers ventetid, enda er ikke turistsesongen startet !! Jeg benyttet anledningen til å prøve den flotte nye WC'n til mer enn en million... Ren og pen... Det anbefales forøvrig å sjekke fergetidene på forhånd.

Det var en liten kafe på fergeleiet, og jeg kom i prat meg noen som var fra Hønefoss, og de ble veldig forsinket med en slik uventet forsinkelse..

Det ble sent på dagen før jeg var over med denne ferga, som gikk til Kilboghamn.(175 kr)  En campingplass var redningen, og de hadde en eneste hytte igjen.... og takk for det...

Dagsetappe 20,6 mil..

 Fra Straumøya i morrasol
 'Grensen' mellom Meløy og Gildeskål - minnesmerke over omkomne på ubåten Uredd, gikk på minefelt 1943, funnet 1985
 Vakkert monument, men ingen historikk
 Svartisen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar